Contract digitaal ondertekenen

Contract digitaal ondertekenen - Digitaal contract ondertekenen vier vereisten - Arbeidsovereenkomst digitaal ondertekenen rechtsgeldig? Alles hierover lees je in dit blog.

Contract digitaal ondertekenen

Een digitaal contract ondertekenen is wel zo handig. Zeker gezien het feit dat tegenwoordig heel veel rechtshandelingen online plaatsvinden. Een contract online ondertekenen doe je bijvoorbeeld al wanneer je een aankoop doet via een webshop. Vaak ga je dan ook nog akkoord met de algemene voorwaarden via een check box. Ook het aanvinken van de check box is een vorm van online contract ondertekenen. De regels in de algemene voorwaarden zijn namelijk ook een contract tussen jou en het bedrijf waar je de aankoop doet. Een contract digitaal ondertekenen is wel zo handig wanneer je een online aankoop doet. Anders zou je alsnog eerst naar de ‘winkel’ moeten om daar een handtekening te zetten dat je akkoord gaat met de overeenkomst. Naast webshops is het ook tussen bedrijven tegenwoordig gelukkig gebruikelijk een digitaal contract te ondertekenen. Een contract online ondertekenen scheelt namelijk veel tijd en bespaart uiteraard daarmee een hoop geld. Je hoeft niet meer van zuid Nederland naar noord Nederland in je leasebak om een contract te ondertekenen, maar je kunt simpelweg het contract digitaal ondertekenen.

Bekijk hier ons vollgedige aanbod van juridische documenten

Een contract online ondertekenen kan alleen wanneer er aan vier vereisten wordt voldaan. Deze vier vereisten zijn opgenomen in de wet en komen voort uit een uitspraak van, de hoogste rechter in Nederland, de Hoge Raad. Uitspraken van de Hoge Raad kunnen verheldering of aanvulling geven aan bestaande wetgeving en na verloop van tijd wordt in veel gevallen de wetgeving aangepast aan de hand van de regels die de Hoge Raad geeft in haar uitspraken. Hier vind je alle uitspraken van de Rechtspraak in Nederland.

Contract digitaal ondertekenen vier vereisten

Maar waar moet je aan voldoen als je een overeenkomst digitaal wilt laten ondertekenen? Een digitaal contract ondertekenen kan alleen als aan de volgende vier vereisten wordt voldaan:

1. de overeenkomst moet raadpleegbaar zijn voor alle partijen;

2. de authenticiteit van de overeenkomst moet in voldoende mate gewaarborgd blijven;

3. het moment van totstandkoming van de overeenkomst moet met voldoende zekerheid kunnen worden vastgesteld; en

4. de identiteit van de partijen moet met voldoende zekerheid kunnen worden vastgesteld.

Arbeidsovereenkomst digitaal ondertekenen rechtsgeldig?

Je bent op zoek naar extra handen binnen je bedrijf en staat op het punt om personeel aan te nemen. Dan is de vraag welke arbeidsovereenkomst heb je nodig en hoe stel je die arbeidsovereenkomst op de juiste manier op. Na het opstellen van de arbeidsovereenkomst leg je het contract voor aan je toekomstige werknemer en deze zal eventueel nog een aantal aanvullingen of wijzigingen wensen. Uiteindelijk is de arbeidsovereenkomst klaar en kan de overeenkomst worden ondertekend. Is een elektronische handtekening arbeidsovereenkomst voldoende? Ja, zo lang de elektronische handtekening arbeidsovereenkomst voldoet aan de hierboven beschreven vereisten is de arbeidsovereenkomst digitaal ondertekenen rechtsgeldig. Wel moet in dit geval worden opgemerkt dat het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst wel een fotomoment waardig is en dat dit bij digitaal ondertekenen niet zo insta waardig is.

Arbeidsovereenkomst nodig?

 

Een contract digitaal ondertekenen kan dat? Ja, je kunt een contract online ondertekenen. Er moet worden voldaan aan de vier vereisten en dan kun je prima het online contract ondertekenen. Gelukkig hoeft het allemaal niet meer zoals vroeger. Beide partijen die een contract schriftelijk moeten ondertekenen en vervolgens beide een kopie krijgen van het contract. Een overeenkomst digitaal ondertekenen is wel zo eenvoudig. Je hoeft niet meer bij elkaar op bezoek en een overeenkomst kun je heel makkelijk online wijzigen indien nodig. Een digitaal contract ondertekenen is tegenwoordig gelukkig meer de regel dan de uitzondering en dat is ook wel zo handig in deze steeds meer digitale wereld. Je kunt dus met een gerust hart een contract ondertekenen digitaal. Een contract digitaal ondertekenen kan ook met diverse software leveranciers, maar kan ook prima via email zolang er wordt voldaan aan de vier vereisten. Het contract hoeft niet eens een bepaalde format te hebben en kan ook bestaan uit een tekst in de mail zelf. Uiteraard moet wel duidelijk zijn wat de afspraken zijn tussen partijen. Maar dit kan helder en kort worden geformuleerd. Heb je al een overeenkomst ondertekend met een partij en is de duur van het contract verlopen of wordt er een afspraak uit de overeenkomst gewijzigd? Dat kan ook via elektronische ondertekening. Je beschrijft in dat geval bijvoorbeeld dat het contract met ingang van een bepaalde datum nog een duur heeft van een jaar. Of je geeft duidelijk aan welke afspraak uit de overeenkomst wordt gewijzigd en hoe deze wordt gewijzigd. De ene partij stuurt dit via de mail naar de andere partij en de andere partij stuurt een mail terug dat zij akkoord is met de overeenkomst. Op deze manier is er alsnog sprake van een digitale ondertekening van het contract.

Hier staat de omslag van het e-book in de vorm van een 3d boek.

Gratis E-book
Eenvoudig je bedrijf starten

Een bedrijf opzetten is eigenlijk vrij eenvoudig. Je schrijft je in bij de KVK en kunt aan de slag. Alleen… voor de inschrijving moet je al behoorlijk wat fundamentele keuzes maken. Dat maakt het iets minder makkelijk.
Met dit e-book geven we je een eenvoudige handleiding voor de juridische aspecten die naar voren komen bij de keuzes die je moet maken. Zo weet je waar jouw keuzes invloed op hebben!

Download hier ons gratis e-book

Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Stuur ons een chatbericht of bel gerust even.

Direct naar contact

Let's go

Bestel nu jouw juridische documenten. Al meer dan 25162 klanten gingen je voor.